DIGITALNE ROŽICE #15: Art terapija, umjetnost i svakodnevni život: super fora vježbe

Art, art, art je? Naravno da znaš (sjeti se engleskog jezika), znači umjetnost, znači stvaranje. I, što je za tebe umjetnost? Neke slike iz muzeja, kipovi ili možda neko književno djelo ili film? Bravo, da, da, sve to i još više.

Imamo puno područja kreativnog izražavanja i različitih podjela, jedna podjela je na UMJETNOST RIJEČI (književnost), VIZUALNU UMJETNOST (slikarstvo, kiparstvo, kazalište, ples, film, arhitektura) i GLAZBENU UMJETNOST.

Kreativnost je jakooo važna u životu, već je barba Jung (dr. Carl Gustav Jung, psihoanalitičar), smatrao da kreativnost pomaže u očuvanju našeg mentalnog zdravlja. I zbog toga predlažem da danas naučimo što je Art terapija ☺ Ma, sasvim malo jer ne možemo svi biti art terapeuti. Edukacija za art terapeuta traje jako dugo. 

Art terapija je oblik ekspresivne psihoterapije koja uključuje upotrebu umjetnosti, ne samo za rješavanje poteškoća, nego i otkrivanja unutarnjih, kreativnih potencijala, jakih strana koje, opet pomažu u rješavanju i suočavanju s problemima, daju novi pogled, bolje razumijevanje,  kao i kako se konstruktivno nositi s poteškoćama.

Postoje dva područja Art terapije:

  1. PASIVNA – Korištenjem umjetničkih djela: slika (sjeti se Mona Lise od Leonarda da Vincija), skulptura (npr. Rodinov Mislilac ili naša Mlikarica), glazbe (J. Sebastian Bach, Mozart), utječemo na naše emocije i mentalne procese samo gledajući ih ili slušajući.
  2. AKTIVNA – Uključivanje u kreativni proces različitih umjetnosti – crtanje, plesanje, izrada skulptura, pisanje priča, i sl. ublažava emocionalnu napetost, razvija optimizam, razvija koncentraciju i fokus.

Kod djece se art terapija provodi kroz igru, pričanje priča, crtanje, ples, pokret, glazbu, dramatizaciju, glinu i plastelin, slikanje, igranje uloga sa svrhom razvijanja socijalnih i emocionalnih vještina. Uči  djecu kako se izraziti kroz igru umjetnosti, kako podijeliti svoje neugodne emocije na siguran i prihvatljiv način, nikako nije cilj „visoka umjetnost“. Na neverbalan način djeca mogu ispričati svoja iskustva, često se radi na uklanjanju neugode, povećanju samopouzdanja, objektivnom analiziranju događaja, ideja, razumijevanju vlastitih emocija, izgradnji samopoštovanja. 

Znam da znate kako je i vama ponekad teško izraziti riječima vašu zabrinutost, brige, tjeskobe, nesigurnost, strahove i evo, predlažem vam tehniku umjetničkog izražavanja. Izaberite područja koje vam se, naravno, sviđaju. 

Ovo je bezopasna metoda, možeš ju koristiti kod kuće jer će ti pomoći da se udaljiš od poteškoća, smanjit će ti neugodna osjećanja. Trebaš ju redovito koristiti, nije dovoljno samo jednom napisati priču ili pjesmu ili slušati glazbu. Vodič neka ti bude tvoje raspoloženje, ako si smušen, turoban, ništa ti se ne da, ljut, plačljiv, osjećaš se usamljeno kreni STVARATI ART.

Iskušaj se

Ako na nastavi nešto črčkaraš, šaraš, bojiš, ako ti je teško započeti učiti, pa malo plešeš ili glumiš ili slušaš glazbu, ili na druženjima s prijateljima u pijesku stvaraš likove, ili od salveta origami likove možda da isprobaš neki naš art trik!

Pazi! Ljepota i estetika ne igraju ovdje, ovdje nema pravila ni zabrana, nema srama ovo je terapija samo za tebe. Važno je ono što stvoriš, što nacrtaš, napišeš ili izmodeliraš, a ne kako je lijepo napravljeno. I zapamti, nije važno sviđa li se nekome ili ne, važno je da TI, da baš TI želiš nešto stvoriti, želiš svoj unutarnji svijet  prenijeti kroz crtež, glazbu, ples, skulpturu, plastelin, grafiku, film, kolaž…Neka to bude tvoj način komuniciranja.

I rano školsko doba i adolescentno doba, zna biti puno sivih i crnih oblaka, puno neshvatljivih i teških misli i osjećaja. Sve te to zbunjuje, sumnjaš u sebe i svoje sposobnosti, preteško ti je izraziti riječima to što se događa u tebi, ne osjećaš se dobro u svojoj koži.

Predlažem da isprobaš art trikove i kroz njih istražuješ sebe, da se naučiš prihvaćati  i onda kada nisi ponosan na sebe, da kroz ove trikove uspostaviš samokontrolu nad svojim emocijama i počneš se samouvjereno osjećati. Kreni na svoj i samo svoj umjetnički izričaj.

Za klinceze i klince (rani školski uzrast)

Vježba: Drvo snage

Kako bi osvijestio  svoje pozitivne strane i snage koje posjeduješ i lakše ih pretočio u riječi napravit ćemo vježbu „Drvo snage“. Treba ti list papira i drvene bojice. Stavi rašireni dlan  na list papira, te ga bojicom okruži. Podigni dlan i pogledaj svoje deblo i svoje grane. Ako želiš iz vrhova prsta nacrtaj listove, razgranaj svoje stablo. Sada u svaki prst, deblo i svaki listić upiši svoje snage – svoje dobre osobine, svoje vještine, svoja znanja, upiši što voliš raditi, u čemu si uspješan, upiši i osobe koje ti pomažu kada ti je teško.

Znam, znam, misliš da više ništa ne znaš napisati, samo malo razmisli i počet će ti „padati“ na um prekrasne riječi, osobe, aktivnosti. Potrudi se. Sada oboji i ukrasi svoje Drvo snage. Pogledaj ga, primijeti kako je snažno, kako je razgranato, kako je obojeno. Primijeti kako se osjećaš, imaš osmjeh na licu? Bravo, odlično napravljen zadatak.

Ova vježba razvija tvoje samopouzdanje, smanjuje nesigurnost, lakše i brže smiriš napetost i stres, poboljšavaš svoj fokus i svoju pažnju i učiš se tehnici korak po korak do cilja. 

Vježba: zabrinuto kamenje

Škola i školske obaveze stres su i za roditelje, ali i za tebe. Svaki početak školske godine je i uzbudljiv  i tjeskoban. Za ovu vježbu potrebni su ti kamenčići ili s plaže ili iz prirode. Naravno, možeš napraviti kamenje i od slanog tijesta (sol, brašno, voda). Uzmi markere ili flomastere i na svaki kamenčić napiši ono što te brine. Imenuj svoju zabrinutost, svoje znojne dlanove, svoje srce u grlu, svoju trbobolju ili glavobolju.

Možeš i nacrtati svoje brige, svoje „monstrume“, oboji ih.  O njima razgovaraj s roditeljima ili svojom najdražom tetom, a možeš „zabrinuti kamen“ nositi u džepu kada se osjećaš zabrinuto. Kada se nađeš u situaciji, koja izaziva kod tebe stres, protrljaj svoj „zabrinuti kamenčić“ u džepu prstima, osjeti pod prstima kakav je kamen, gladak, hrapav, hladan. Znaj da je briga normalan osjećaj, kojeg svi osjećaju, i veliki i mali.

Tvoj „zabrinuti kamen“ može biti u pernici s tobom i svaki put kada tvoja briga malo naraste, uzmi ga u ruku i osjeti kako si snažan, pomisli „ja to mogu“. Evo upravo ti je pomogao da se koncentriraš na zadatak. Ako imaš puuuno briga, ispiši ih na zabrinuto kamenje i kada dođeš na more, baci ih što jače možeš u najdublje more. Kako se osjećaš?

Vježba: Napiši bajku

Sigurno imaš omiljenu bajku ili film, pročitaj je ili ponovno pogledaj crtani film. I sad ti postaješ pisac bajki, izmisli svoju bajku! Uzmi papir i olovku, odredi naslov, glavnu junakinju ili nekog heroja ili neku super životinju, možda običnog mačića.

Razmisli što se događa s tim glavnim likom, koje sve probleme treba riješiti, kako se osjeća, koga je pobijedio, kakav je završetak bajke? Pazi da bude sretan završetak. Tako otkrivaš svoj unutarnji svijet, razvijaš maštu i kreativnost, lakše izraziš svoje osjećaje i snove, naučiš kako riješiti neke teške situacije. Bravooo, tvoja prva priča je napisana. Kako se osjećaš?

Otkrit ću ti još jednu tajnu, slobodno mijenjaj i početak i kraj, dodaj još likova, promjeni im izgled, izmaštaj najčudesnije životinje i ljude i ako želiš ilustriraj ih, nacrtaj i dobre i loše likove, nacrtaj čarobni svijet i oboji u boje koji ti se sviđaju. Ne možeš pogriješiti.

Kad si u bedu (vježbe za malo veće)

Vježba: Autoportret

Nacrtaj autoportret tj.sebe, može samo lice ili cijelog sebe. I ne budi samokritičan, nacrtaj najbolje što znaš. Sigurno misliš: „ja nemam pojma o crtanju“. U drugom koraku promijeni, dopuni svoj autoportret onako kako ti želiš. Promijeni boju kose, promijeni frizuru, promijeni izraz lica, nos, promijeni boju očiju – promijeni SVE što bi želio imati drugačije.

I pogledaj što si iskreirao, primijeti kako se osjećaš – smiješna ti je slika ili si baš ponosan na svoje djelo, primijeti koje si boje koristio, primijeti pritisak olovke na papir – gdje si snažno pritiskao, na kojem dijelu autoportreta. Možda te ti dijelovi  rastužuju ili ljute. I imaš moć odluke: spremiti sliku u ladicu, zalijepiti na vrata ili zgužvati i baciti u smeće. Što god odlučiš u redu je, samo zastani na tren i prepoznaj emociju u tijelu ili u svojoj glavi.

Možeš autoportret također izrezati na komade i sada od tih komada stvori novo umjetničko djelo – kolaž. Tvoja izvorna kreacija pretvorila se u nešto novo, nepredvidljivo, zanimljivo. Riskiraj, budi kreativan.

Ova ti vježba pomaže da shvatiš sebe, da se vidiš iz neke druge perspektive, da osvijestiš što želiš promijeniti kod sebe (možda ozbiljnost u osmjeh na usnama) i odrediš si cilj na čemu želiš raditi (trenirat ću 3 puta tjedno). Neka ti da inspiraciju i izgradi tvoje samopoštovanje i vjeru u sebe.

Vježba: Avatar

Danas je jako popularno imati svog avatara, često se koristi u računalnim igrama te profilima društvenih stranica. On predstavlja utjelovljenje tebe tzv. alter ego (drugi „ja“). 

U ovoj našoj art vježbaonici zadatak ti je da iskreiraš svog avatara od papira, boja, kolaža, ljepila, možda nekih sitnica iz tvoje ladice. To može biti životinja, biljka, neživi objekt ili neko biće – to te na neki način simbolizira, povezano je s tobom. Pronađi ono što najpotpunije odražava tvoj unutarnji svijet, ne teži sličnosti sa stvarnošću – mašti daj krila!!! Neka tvoj avatar bude totalno različit od bilo čega stvarnog, može biti lik iz crtanog ili neka shema. Ne zaboravi na detalje, boje, nijanse.

Uzmi si vremena – ovo je tvoj avatar. Ako želiš, imenuj ga. Kada si gotov, pogledaj ga, pažljivo promotri crtež, kolaž. Sviđa ti se, diviš li mu se? Zapitaj se zašto si baš njega izabrao, od kud ti baš te boje, ti ukrasi, ti oblici? Što ti se najviše sviđa? Možda bi želio nešto promijeniti? 

Pa promjeni☺ Ovo je tvoja kreacija, samo ti odlučuješ.

Možda si spoznao nešto o sebi, svoje želje ili potrebe, svoje snage ili slabosti ili probleme. Ovo je odlična vježba samospoznaje. Koji osjećaj je kod tebe prisutan, sada dok gledaš svog avatara?

Vježba: Patchwork

Ako si uvjeren da nemaš pojma crtati probaj ovu vježbu. Stvori kompoziciju od komadića tkanine, vune, kolaža, slika iz časopisa, riječi, čak i od gline ili kamenčića, školjki.

Prvo što moraš je odrediti (jasno) cilj koji želiš prikazati: raspoloženje, rješenje problema, budućnost ili nešto sasvim treće.

Izreži slike, izreži riječi iz časopisa, brošura, novina, izreži tkanine  i zalijepi ih na čvršći komad papira (možda kutija od tenisica). Dobiveno djelo pomoći će ti da tvoja nejasna očekivanja postanu razumljivija i mogu ti dati odgovor na neka jakooo složena pitanja.

Jako dobra vježba za sve koji misle da su nespretni i imaju manjak samopuzdanja.

Vježba: Neposlana razglednica

Kada postoje emocije koje ne želite ni sebi ni drugima priznati, možda bijes, ljutnja, na člana obitelji ili prijatelje ili postoji netko koga ste povrijedili pa biste mu se htjeli ispričati. Napiši razglednicu ili pismo toj osobi, pisanje teksta djeluje terapeutski. Dizajniraj svoju razglednicu, koristi boje jer tako aktiviraš različite dijelove mozga. Kada si gotov, potpiši pismo, razglednicu, spremi i zalijepi u kuvertu. I sad odluči hoćeš li pismo baciti u kantu za smeće ili gurnuti u najdalji kutak tvoje ladice.

Ova ti vježba pomaže da osjećaje pretočiš u riječi, oni tada postaju manje snažni, manje neugodni, razveže se čvor u tvom želucu, skine se teški kamen s prsa, opuste se šake i tvoje lice, nemaš noćne more. Jesi nešto od toga uočio? Kako si se osjećao dok si pisao i crtao svoju razglednicu? Kako se osjećaš sada?

Vježba: Doodle

Ovu je tehniku izmislio dječji psihijatar D. Winnicott za identificiranje unutarnjih problema i sukoba, kao i za njihovo prevladavanje.

Treba ti prazan list papira i olovka. Crtaj besmisleno i slobodno šarajući, škrabajući, vuci linije, krugove, valove NE PODIŽUĆI OLOVKU S PAPIRA. Tipičan primjer doodlinga jesu šaranja u tvojim bilježnicama, obično na marginama ili ako dugo pričaš na mobitel i dostupan ti je papir i olovka – evo doodlinga. Crtaj točno određeno vrijeme, možda 15 minuta, 10 minuta – uključi alarm.

Pogledaj što si nacrtao. Koje slike vidiš? Prati obrise likova i ako misliš da treba nešto dodati dodaj, osjenčaj ili oboji. Možeš dodati i komentare, kratku priču.

Sada uzmi drugi list i napravi istu vježbu, ali ovaj put sa zatvorenim očima☺ otvori oči i ponovi – što vidiš, dodaj neki detalj, osjenčaj, oboji, napiši komentar. Ne zaboravi uključiti alarm. Ovu vježbu provodi cijeli tjedan, radove složi u mapu ili crtaj u bilježnicu. Na kraju tjedna prouči sve doodlinge – napiši priču koja se temelji na njima.

Ovom vježbom usklađuješ rad obje polovice mozga, uključuješ svoj centar za kritičko razmišljanje, uviđaš svoje probleme, ali i moguće načine rješavanja istih, ublažava ti stres, smanjuje tjeskobu i strah.

Kreativnost i vi

Dragi, veći i malo manji, ovo je samo mali dio umjetničkog izražavanja, plešite, glumite, slušajte glazbu, stvarajte glazbu, gledajte filmove, snimajte, oblikujte plastelin i glinu, lijepite i gradite građevine, brodove i sve što zamisli vaša mašta.

Cilj je da upoznate svoj unutarnji svijet, da upoznate sebe, spoznate svoje potencijale. Kreativnost je mentalni proces kojim dolazite do novih ideja, novih rješenja problema, do novih spoznaja, povećava vaše samopouzdanje,  samoregulaciju emocija, olakšava komuniciranje i uspostavljanje odnosa s drugim ljudima, lakše se suočavate sa svojim strahovima, tjeskobama, tugom i psihosomatskim bolovima.

Igrajte se i budite kreativni, na svoj jedinstven, spontan način, budite svoj Art terapeut, budite sretni takvi kakvi jeste, upravo sada.

Vaša psihologinja, Borka.

Tekst napisala: Borka Ogrizović
Ilustracija: Marko Butorac

Izvor: https://brickzine.hr/

Datum objave: 22.7.2021.

Članak je nastao kao dio projekta Digitalne rožice u partnerstvu Udruge Ri Rock, Udruge Ruke, Udruge Muzikopter i Gradske knjižnice Rijeka. Ukupna vrijednost projekta iznosi 458.380,15 HRK (85% sredstava sufinancirano je iz Europske unije iz Europskog socijalnog fonda, 15% sredstava osigurava Republika Hrvatska iz Državnog proračuna). Sadržaj članka isključiva je odgovornost Udruge Ri Rock. 

« Povratak

Projekti

ISTAKNUTI PROJEKTI

Program

Social